sâmbătă, 24 mai 2014

Jocuri didactice pentru educarea limbajului

Jocul: „Cum face?”
Scopul: Formarea deprinderii de a rosti corect sunetele şi de a emite onomatopee.
Obiective operaţionale: să recunoască în imagini diferite animale şi să ştie cum fac.
Resurse didactice: ilustraţii cu diferite animale.
Desfăşurarea jocului: Se împart elevilor ilustraţii cu diferite animale ca: şoarece, pisică şi câine, (pot fi introduse ilustraţii care să reprezinte şi alte animale).Cadrul didactic numeşte elevii care să spună ce reprezintă ilustraţia primită şi cum face animalul respectiv. Jocul poate continua cu următoarea poezie în care elevii spun onomatopeele:

Ursul a pornit uşor
Chemând puii: mor! mor! mor!
Iar cocoşul lui bunicu’
 Îi răspunde: cucuriguu!
Pe crenguţă-n fel şi chip
Vrăbiile zic: cip! cirip!
Capra cată nu ştiu ce
Şi tot strigă: be! be! be!
Din ogradă şi gâsca
Parcă-mi strigă: ga! ga! ga!
 Iar bălţata vacă – acu’
 Strigă pe viţel: mu!mu!mu!

Jocul „Eu spun una tu spui multe”
Scopul: însuşirea corectă de către copii a formelor de singular şi plural a substantivelor, precum şi a deprinderii de a le include corect în propoziţii; dezvoltarea atenţiei şi a memoriei vizuale.
Obiective operaţionale: să aleagă corect jetonul cu una sau mai multe imagini şi să exprimecorect singularul şi pluralul.
Resurse didactice: cartonaşe cu diferite desene reprezentând un singur lucru sau fiinţă şi altele reprezentând mai multe obiecte sau fiinţe de acelaşi fel.
Desfăşurarea jocului:  Pentru fiecare substantiv propus în joc vor exista două cartonaşe, unul cu un singur element iar altul cu două sau mai multe elemente de acelaşi fel. Unul din cartonaşe va fi pe catedră iar celălalt repartizat elevilor în aşa fel încât să existe atât pe catedră cât şi la copii cartonaşe careconŃin un singur element şi care redau mai multe elemente.Pe rând câte un copil vine la catedră şi alege un cartonaş. De exemplu, ridicând un cartonaş cu mai multe elemente copilul spune: „Eu am pe cartonaş mai multe flori”. Copilul la care se află cartonaşul cu o singură floare se ridică şi spune: „Eu am cartonaşul cu o floare”. Apoi copilul formulează propoziţia despre floare. Elevul care se află la catedră trece la plural propoziţia respectivă.În partea a doua a jocului propunătorul (sau un elev) spune un cuvânt la singular (sau plural), iar elevii trebuie să spună acelaşi cuvânt la plural – respectiv la singular. În continuarea jocului se vor alcătui propoziţii în legătură cu cuvintele folosite în joc. De exemplu: „În grădină sunt flori multe” sau „Ionel a văzut o pisică”.



3-4 ani
Animalele


scop: formarea deprinderii de exprimare in propozitii corecte din punct de vedere gramatical; pronuntarea corecta a consoanelor m,n,r.
Sarcina didactica: Denumirea animalelor reprezentate in imagini şi reproducerea onomatopeelor specifice acestora
Material didactic: Jetoane cu animale salbatice si domestice
Desfasurarea jocului: se prezinta imagini cu animale, copiii sunt pusi sa denumeasca animalele, apoi sa reproduca onomatopeele corespunzatoare acestora. 

Curtea cu pasari


Scop: pronuntarea corecta a consoanelor c,g,s integrate in cuvinte; consolidarea deprinderii de a se exprima in propoztii simple sau dezvoltate, corecte din punct de vedere gramatical.
Sarcina didactica: pronuntarea corecta a unor cuvinte care denumesc animale.
Desfasurarea jocului: jocul incepe prin ascultarea unei intamplari inregistrate: " Am fost in vizita saptamana trecuta la bunicii mei. Dis-de-dimineata m-a trezit cineva: cu-cu-ri-gu! cu-cu-ri-gu! cine credeti ca era?" Copiii raspund la intrebare apoi reproduc onomatopeea corespunzatoare. Povestea continua.


De-a balonul


Scopuri: pronuntarea corecta a consoanelor ş, f ; dezvoltarea spiritului de echipa.
Sarcina didactica: pronuntarea corecta a sunetelor ş si f.
Desfasurarea jocului: Copiii stau intr-un cerc mic, ei reprezentand balonul. La comanda "umflam balonul", toti copiii sufla, rostind sunetul f, si largesc cercul. La comanda "balonul s-a spart", copiii rostesc consoana ş lin, indelungat apoi revin in cercul mic.


Cls. I
Cuvinte pe baza literei


Conducatorul de joc alege o litera.

Castiga jucatorul care reuseste intr-un interval de timp (aproximativ 3 minute) sa scrie cele mai multe cuvinte, conform indicatiilor urmatoare:
- Cuvintele sa inceapa cu litera indicata
- Cuvintele sa se incheie cu litera indicata
- Cuvinte care incep si se incheie cu litera indicata
- Cuvinte in care litera indicata se repeta de doua ori
- Nume de plante, animale sau alt domeniu specific cu litera indicata
- Substantive, adjective sau verbe




Cine stie cuvinte noi

Scop : – activizarea vocabularului şi a cunoştinţelor elevilor , dezvoltarea
memoriei şi capacităţii de selectare ;
Se împart elevii în grupe , după bănci . Se împarte şi tabla cu cretă colorată .
Învăţătorul pronunţă un sunet corespunzător unei litere , cerând elevilor să se gândească şi să spună cuvinte care încep cu sunetul dat . Se cer mereu cuvinte noi , frumoase , alese .
Elevul care-l spune trebuie să şi îl explice – cu ajutorul învăţătorului – şi primeşte câte un punct pe tablă .
Câştigă rândul de bănci cu mai multe puncte .


Cuvinte perechi

Scop : – activizarea vocabularului , consolidarea cunoştinţelor despre sinoni-
me , antonime .
Sarcina didactică : – formarea perechilor de cuvinte cu sens asemănător , for-
marea perechilor de cuvinte cu sens opus .
Material didactic : – jetoane cu cuvinte scrise .
Jetoanele se aşează pe bancă sau pe catedră şi vor fi solicitaţi elevii să facă perechi de cuvinte cu sens asemănător  ( opus ) . Vor câştiga elevii care au găsit cele mai multe perechi de cuvinte şi aşezate corect .
a) arbore  – copac             gri    – cenuşiu               ţară    -   patrie
prieten -  amic              steag – drapel                orb     -  nevăzător
spune   -  zice                filă     – foaie                   avere  – bogăţie
b) noapte  -  zi                 coboară – urcă               mic  -  mare
alb        – negru            prieten  -  duşman         pace – război
trist     -  vesel              râde      -   plânge           harnic – leneş
lumină – întuneric       flămând – sătul             rece   -   cald





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu