marți, 27 mai 2014

Jocuri didactice pentru cunoasterea mediului

Cine si unde traieste? ( 5-6 ani)

Scopuri: consolodarea deprinderii de a asocia animale si pasari in functie de mediul de viata; dezvoltarea operatiilor gandirii
Sarcina didactica: gruparea animaleleor in functie de mediul lor de viata
Materiale didactice: Jetoane cu animale
Desfasurarea jocului: copiii primesc un numar de jetoane cu animalele care traiesc in diferite medii. Grupa este impartita in doua echipe. copiii privesc silueta mai multor animale si trebuie sa le aleaga doar pe acelea care traiesc intr-un anumit mediu. Educatoarea incepe jocul pronuntand un mediu de viata.
Exemplu: Apa
La acest apel, cate un copil de la fiecare echipa va afisa animale potrivit mediului, denumindu-le: delfin, rechin, balena, peste etc
Pentru fiecare animal asezat corect, ficare echipa primeste cate o bulina. castiga echipa cu cele mai multe buline.

salata de fructe si legume (5-6 ani)

Scop: Consolidarea cunostintelor despre legume si fructe

Sarcina didactica: Descrierea legumelor sau a fructelor cunoscute
Desfasurarea jocului: Fiecare copil primeste cate un ecuson ce reprezinta o leguma sau un fruct si participa la joc sub denumirea respectiva. Liderul de joc spune ca a plecat la plimbare si a ajuns intr-o gradina de legume sau fructe.Aici, va imita culesul unor legume sau fructe.
Exemplu: " am luat din gradina un morcov ( copilul care are acesta leguma trece in fata), o ceapa etc"
Dupa ce au fost chemati trei- patru copii, se trece la descrierea legumelor respective. In descriere pot fi folosite ghicitori sau versuri din poeziile cunoscute.
La fel se procedeaza si cu fructele.

Culorile anotimpurilor ( 5-6 ani)

Scop: Verificarea cunostintelor despre cele patru anotimpuri
Sarcina didactica:Asocierea culorilor potrivite fiecarui anotimp; motivarea alegerilor facute.
Materialul didactic: Jetoane de diferite culori
Desfasurarea jocului:Copiii sunt impartiti pe doua echipe. Fiecare echipa primeste un set de jetoane care au culorile primare si nuantele acestora. Educatoarea numeste un anotimp, iar copiii trebuie sa ridice jetoanele care corespund acestuia.
Exemplu: Vara-galben, portocaliu, verde, rosu. Totodata, trebuie sa motiveze alegerea culorilor.


Anotimpurile ( 5-7 ani)

Scop: verificarea cunostinteleo despre anotimpuri 
Sarcina didactica: Recunoasterea aspectelor caracteristice anotimpurilor.
Material didactic:4 Cosulete ce reaprezinta cele 4 anotimpuri, jetoane
Desfasurarea jocului: Cele 4 cosulete vor fi decorate adecvat anotimpului pe care il reprezinta. Copiii vor primi cate un jeton specific fiecarui anotimp. Educatoarea va spune o ghicitoare despre un anotimp si un copil va raspunde. Copiii care au jetoane caracteristice anotimpului respectiv le aseaza in cosuletul potrivit. Educatoarea nu va primi in cosulet jetoane nepotrivite, indepartandu-l pe copilul care a gresit prin cuvintele: " Anotimpul potrivit, nu-i acesta, ai gresit!"
Dupa fiecare anotimp prezentat, pentru a se evita oboseala, plictiseala se va canta sau recita o poezie legata de anotimpul respectiv.

la zoo (6-7 ani)

Scopuri: consolidarea cunostintelor despre animale, dezvoltarea atentiei si a spiritului de observatie
Sarcina didactica: Precizarea caracteristicilor unor anumite animale salbatice, identificarea numarului de silabe corespunzator cuvintelor date.
Materialul didactic: jetoane cu animale
Desfasurarea jocului: Jetoanele vor fi asezate intr-un cos. Acel loc se numeste "zoo". Copiii vor fi chemati pe rand, sa aleaga un jeton si sa descrie animalul ales, fara sa il arate celorlalti copii, apoi precizeaza numarul de silabe din care este alcatuit numele lui. Ceilalti trebuie sa ghiceasca numele animalelor.
Exemplu: " Acest animal are urechi lungi, coada scurta si stufoasa, alearga iute, e fricos si ii place sa manance morcovi. Numele lui contine trei silabe".  ie-pu-re.


Bibliografie: Hanganu, I., Raclarul,C., Jocuri pentru prescolari, Editura Aramis, Bucuresti, 2005

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu